Waar zit vitamine E in?

waar zit vitamine e in

Waar zit vitamine E in?

gezonde huid vitamine eWaar zit vitamine E in? Dat is een belangrijke vraag omdat deze vitamine vaak over het hoofd gezien wordt.

Het antioxidant vitamine E is een belangrijke vitamine voor onze huid en ons immuun systeem. Om die reden wordt de stof heel vaak gebruikt in cosmetische producten. Meestal om de huid mooier te maken of om rimpels of andere vormen van veroudering tegen te gaan.

Het goede nieuws is dat de stof in heel veel voedingsmiddelen aanwezig zijn. Ook zijn nog eens heel wat voedingsproducten verrijkt met de vitamine E. Daardoor komt een tekort in onze landen relatief weinig voor.

Hoewel natuurlijk de marges breedliggend zijn. De meeste mensen zitten in de marge, maar kunnen duidelijk de hoeveelheden nog wat optrekken om nog meer beschermd worden tegen veroudering en chronische aandoeningen.

De antioxidante werking in de vitamines zorgen voor deze beschermende werking. Ze zullen de vrije radicalen die schade toebrengen aan de cellen gaan neutraliseren.

Gebrek aan vitamine E

Hoewel een tekort slechts bij 15% van de mensen voorkomt kunnen we een aantal symptomen herkennen die kunnen wijzen op een te lage waarde van deze stof in ons lichaam.

Dit is dan onder andere:

  • Slechte bloedcirculatie
  • Erectieproblemen
  • Laag libido
  • Haarverlies
  • Droog en beschadigd haar
  • Slecht genezen van open wonden
  • Spierkrampen

Omdat de vitamine in heel wat verschillende vetrijke voedingsmiddelen voorkomt. En dan nog eens toegevoegd wordt aan vele andere voedingsmiddelen, hebben slechts een klein deel van de mensen te maken met een gebrek. Toch zijn er heel wat mensen die gaan supplementeren met de stof. Ze doen dit dan vooral om te profiteren van de voordelen ten aanzien van de veroudering.cosmetische producten vitamine E

Voordelen voor de huid

Men gaat er namelijk van uit dat de stof in staat is om de huid jonger te maken en dus op die manier veroudering van de huid tegen te gaan. Dit zou grotendeels komen door het bestrijden van vrije radicalen die schade aan de huidcellen kunnen aanbrengen. Maar ook zouden de antioxidanten in staat zijn om de cellen in de huid langer gezond te houden.

De cellen zullen minder snel afsterven en zal daardoor een meer glanzende en jongere huid zichtbaar blijven. Omwille van deze reden wordt de stof heel vaak gebruikt in cosmetische producten zoals nachtcrèmes en anti-rimpel crèmes.

In dit artikel gaan we een antwoord geven op de vraag “Waar zit vitamine E in?

Waar zit vitamine E in – Voedingslijst

Noten

hazelnoten bevatten vitamine eNoten zijn uitstekende bronnen van vitamine E. We hebben daarin als koploper amandelen. 100 gram amandelen zal zorgen voor 25 mg van deze vitamines.

Wanneer we dus een portie amandelen eten kunnen we makkelijk onze hoeveelheden in het lichaam gaan verhogen.

Door het vetgehalte in de amandelen wordt de opname van vitamine E ook nog eens verzekerd. Want de stof heeft vet nodig om te worden opgenomen door het lichaam.

Een ander goed voorbeeld van noten waar vitamine E in zit is hazelnoten. Hazelnoten zijn goed voor 60% van de dagelijkse aanbevolen dosis per 100 gram.

Hazelnoten zijn heel makkelijk toe te voegen aan een yoghurt. Net als amandelen trouwens, we kunnen ze fijnhakken of in de blender mixen en daarna vermengen in onze yoghurt.

We kunnen ze natuurlijk ook gewoon zo opeten.

Zaden

Zaden zijn ook uitstekende voeding waar vitamine E in zit. Bijna alle zaden zijn rijk aan deze stof. We hebben pompoenpitten, sesamzaadjes, lijnzaden, zonnepitten en hennepzaden.

Een goeie tip is om ze toe te voegen aan een salade. Hoewel pompoenpitten ook heel lekker kunnen zijn wanneer we ze roosteren in de oven.

We doen dit dan beter op 80 – 100 graden, gedurende 5 a 10 minuten. Zet de oven niet hoger want dan kunnen de vetzuren snel hun samenstelling veranderen. En zijn ze minder gunstig voor de gezondheid.

Niet allen bevatten zaden vitamine E. Ze zijn ook rijk aan onverzadigde vetzuren en zullen daarmee gunstig zijn voor het hart en voor ons cholesterolgehalte. Mensen die problemen hebben met overgewicht kunnen hier ook voordeel uit doen. Hoewel ze natuurlijk enorm veel calorieën bevatten, toch zullen ze ervoor zorgen dat we een verzadigd gevoel hebben in de maag. En zullen we minder snel terug honger hebben. Op het einde van de dag zullen we dan ook minder calorieën hebben ingenomen.

De vezels die we terugvinden in zaden zullen ook bijdragen aan een betere spijsvertering.

Olie

Het spreekt voor zich dat de oliën van bovengenoemde voedingsmiddelen ook een relatief gezonde hoeveelheid vitamine E bevatten. Deze kunnen we dan gebruiken bij al onze koude gerechten. Er zijn echter ook veel andere oliën die zijn verrijkt met de stof. Ook margarines en verschillende soorten boter bevatten de stof.

Kool

Bijna alle soorten kool bevatten de vitamines. Dan wel in lagere hoeveelheden dan bij noten en zaden. Maar toch nog gunstig als aanvulling bij het dieet. De beste voorbeelden hiervoor zijn broccoli en boerenkool.

Andere antwoorden op de vraag: waar zit vitamine E in? :

  • Paprika
  • Asparagus
  • Pompoen
  • Mango
  • Avocado
  • Pindakaas

Een tekort aan deze stof komt weinig voor. Dit komt grotendeels doordat heel wat voeding met vitamine E talrijk aanwezig is. En ook nog eens wordt toegevoegd aan heel wat cosmetische producten en aan voedingsmiddelen.

Dit komt ook doordat de marge relatief breed is en er daardoor moeilijk een tekort kan ontstaan. Veel mensen gebruiken extra vitamine E supplementen als antioxidant of om een hogere bescherming te bieden tegen ziektes en veroudering van de huid tegen te gaan.

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code