Welke voordelen heeft Lijnzaadolie?

lijnzaadolie

Welke voordelen heeft Lijnzaadolie?

Lijnzaadolie is goed voor onze gezondheid. We hebben enorme hoeveelheden omega 3. Deze omega 3 hoeveelheden hebben dan nog eens een zeer gunstige verhouding met omega 6. Lijnzaden behoren daarmee samen met chiazaden tot de weinige plantaardige bronnen van omega 3.

De grootste voordelen van lijnzaadolie gaan dus gepaard met deze vetzuren. Maar er is meer. Zo bevatten lijnzaden en lijnzaadolie ook lignanen. Dat zijn een soort antioxidanten die tot de familie van de polyfenolen horen. Zij zullen schade in het lichaam gaan herstellen. Schade die werd aangebracht door vrije radicalen. Lijnzaadolie zal daarmee bescherming bieden voor het immuunsysteem en onze weerbaarheid verbeteren.

Cholesterol verlagen

Eerst en vooral zal lijnzaadolie onze cholesterol gaan verlagen. Dat is dan vooral de slechte cholesterol, ofwel de LDL cholesterol. Die gaat dalen wanneer we deze olie gaan gebruiken in onze voeding. Ook de triglyceriden, ofwel de vetten in het bloed, gaan dalen.

Daardoor krijgen we extra bescherming tegen hartziekten. De meeste hartziekten ontstaan door een te hoog aan cholesterol. Dat zorgt ervoor dat er plak gaat hechten aan onze bloedvaten. Waardoor het bloed minder makkelijk kan doorstromen en de bloeddruk gaat stijgen. Dat leidt dan tot andere problemen met het hart en kan uiteindelijk resulteren in een hartaanval.

Goed voor de haren en de huid

De vetzuren die zich bevinden in de lijnzaadolie zijn zeer gezond voor onze haren en onze huid. Ze zullen ervoor zorgen dat de huid goed bevochtigd blijft. En zal daardoor een droge huid en droge haren voorkomen.

Gewicht verliezen

Om gewicht te verliezen kan dit ook gebruikt worden. Doordat ze zo rijk zijn aan onverzadigde vetzuren zullen ze het metabolisme versnellen.

Men gaat er ook van uit dat onverzadigde vetzuren ervoor helpen te zorgen dat er sneller vet zal worden verbrand, in plaats van opgeslagen in het lichaam. Dat verbetert dus de kansen om af te vallen.

Omega 3

Lijnzaadolie zal zorgen voor omega 3 vetzuren in het lichaam. Ze is één van de betere bronnen voor omega 3 die we maar kunnen vinden. Zeker wanneer we het hebben over plantaardige voeding. Al moeten we wel vaststellen dat we niet voldoende kunnen rekenen op lijnzaadolie om aan onze omega 3 voorwaarden te voldoen.

De verklaring hiervoor is omdat lijnzaadolie ALA vetzuren bevat. ALA of alfalinoleenzuur is één van de drie omega 3 vetzuren. Die krijgen we hoofdzakelijk uit plantaardige voeding.

We hebben ook nog DHA en EPA nodig. De andere twee belangrijke vetzuren. Hoewel het lichaam een deel ALA vetzuren kan omzetten in DHA en EPA is dat niet voldoende om de dagelijkse hoeveelheid te halen. Men gaat er van uit dat ongeveer 8% van de ALA vetzuren kan worden omgezet in EPA en dat slechts 0.5% ALA kan worden omgezet in DHA.

We moeten dus toch nog uitkijken naar alternatieve bronnen. Om toch aan de DHA en EPA vetzuren te komen.

Veganisten en vegetariërs

Dit wordt vaak over het hoofd gezien door veganisten en vegetariërs. Zij hebben vaak dan ook te maken met een omega 3 tekort en begrijpen niet hoe dat mogelijk is. Want ze eten over het algemeen gezond en hebben dus een grote hoeveelheid vitamines en mineralen die ze halen uit verschillende plantaardige voedingsproducten. Waaronder hoofdzakelijk groenten en peulvruchten en enkele fruitsoorten.

Toch zijn er tot nu toe geen plantaardige voedingsproducten gevonden die deze EPA en DHA bevatten. Buiten zeewier is er geen enkele bron. Zeewier bevat DHA en EPA maar dat is dan in zeer kleine hoeveelheden. Ook niet voldoende om aan de standaard te voldoen. Veganisten en vegetariërs zijn daarom bijna altijd gebonden om een supplement te nemen met plantaardige omega 3 afkomstig uit zeewier, algen of spirulina.

Bron:

moedergaia.com/voeding/lijnzaadolie/

 

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code