Voeding met Vitamine D

voeding met vitamine d

Voeding met Vitamine D

Voeding met vitamine D is schaars. Dat kunnen we meteen zeggen. Voor mensen met problemen om de stof aan te maken in het lichaam kan dat vaak nogal eentonig lijken en kan dit voor de nodige aanpassingen zorgen.

vitamine d zonlichtVitamine D kunnen we aanmaken via de zon. Wanneer we in de zon verblijven door zoveel mogelijk van het lichaam bloot te geven kunnen we in de middagzon tijdens de zomer in 30 minuten voldoende vit D aanmaken voor 3 dagen.

Helaas zijn de omstandigheden niet altijd optimaal en gaan we ook niet naakt in de zon gaan lopen. In de meeste gevallen dragen we ook zonnebrandcrème en dit kan ook de aanmaak met 95% doen dalen.

Het is belangrijk om zonnebrandolie te smeren omdat we anders risico lopen op het krijgen van huidkanker. Daarnaast is het niet altijd goed weer en is enkel de middagzon tijdens de zomer sterk genoeg om een geringe hoeveelheid aan te maken.

We dienen dus voeding met vitamine D te gebruiken om de aanwezigheid ervan in ons lichaam te verhogen.

Ondanks dit alles hebben heel veel mensen een vitamine D tekort.

Voeding met vitamine D: Lijst

Levertraan

levertraanLevertraan is een goed voorbeeld van voeding met vitamine D. Deze olie haalt men uit de lever van een kabeljauw. Maar kan ook uit andere soorten vislever komen.

Er wordt ook wel vaak heilbot voor gebruikt.

Levertraan is niet alleen rijk aan vit D maar ook aan vitamine A. Het bevat jodium en fosfor.

De kleur ervan is geel of kan ook vaak geen kleur hebben. De smaak ervan is niet meteen lekker te noemen, maar kan toch worden gegeten. Het werd vroeger heel vaak gegeven aan kinderen om hen te beschermen tegen ziektes.

Het kan ook worden gebruikt in een supplement.

Wanneer we levertraan gebruiken via een supplement dienen we op te letten met hoge dosissen. Niet zozeer omdat een hoge dosis aan vitamine D voor problemen zal zorgen.

Maar eerder omdat de hoge gehaltes aan vitamines A voor problemen kunnen zorgen. Een overdosis kan onder meer zorgen voor haaruitval.

Eieren

Eieren behoren van nature tot de voeding met vitamine D. Echter is de hoeveelheid zeer laag. Een ei is goed voor zo’n 45 IU. Heel vaak worden eieren versterkt met vitamine D en is de hoeveelheid dan ook een stuk hoger.

De stof bevindt zich in het geel van het ei. Waar dus ook cholesterol in zit. Toch is het eten van 1 ei per dag niet ongunstig voor ons totaal cholesterol. Het is dus geen probleem om bijvoorbeeld een hard gekookt eitje te eten als ontbijt.

Een ander voordelen van eieren is dat ze heel vaak verrijkt zijn met omega 3. We zullen dit meestal zien staan op de verpakking van de eieren. De kippen werden dan gevoed met lijnzaden of met andere omega 3 bronnen.

Paddestoelen

shiitake vitamine dPaddestoelen behoren ook tot de voeding met vitamine D. Heel vaak kunnen ze enorm hoge waarden bevatten.

Enkele voorbeelden:

  • Shii take: 816 IU per 100gr
  • Morel: 200 IU
  • Oesterzwam: 36 IU
  • Chantarelles: 150 IU

Shiitake paddestoelen kunnen erg verschillen in waarden. Het hangt af waar ze zijn gekweekt. Indien ze in de zon hebben verbleven kunnen ze enorm hoge hoeveelheden bevatten.

Indien ze binnen zijn gekweekt, of op een plaats in de schaduw kunnen de waarden tot 10 keer lager zijn. Spijtig genoeg kunnen we dit niet altijd natrekken, het wordt niet altijd vermeld op de verpakking.

Kaviaar

kaviaarAlle soorten kaviaar behoren tot de voeding met vitamine D. Hoewel echte kaviaar natuurlijk nogal een dure bron aan de stof zou zijn. Kunnen we ook goedkopere varianten gebruiken, die bevatten ongeveer dezelfde hoeveelheden.

Er zijn immers ook grote verschillen in de leeftijd van kaviaar. Men gaat hier dezelfde toepassingen als aan wijn toedienen. Hoe langer een kaviaar eitje kan rijpen, hoe meer smaak ze zal geven.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat dit de prijs zal doen stijgen. Wanneer we kaviaar enkel en alleen willen eten om zijn voedingsstoffen dan kunnen we kiezen voor een goedkopere soort. Die zal dan misschien iets minder smaak hebben, maar zal dezelfde voedingsstoffen bevatten.

Kaviaar is goed voor gemiddeld 230 IU per 100 gram.

Vis

zalmWe hebben het al gehad over levertraan. Levertraan komt uit de lever van bepaalde vissen. Maar heel wat vissoorten behoren tot de voeding met vitamine D. De beste bronnen zijn natuurlijk de vissoorten die ook rijk zijn aan omega 3

Voorbeelden daarvan zijn:

  • Zalm (905 IU)
  • Karper (408 IU)
  • Haring (165 IU)
  • Sardine (480 IU)
  • Paling (930 IU)
  • Ansjovis
  • Tonijn
  • Makreel

Hoewel we natuurlijk moeten opletten met de hoeveelheid kwik die in sommige vissoorten kan aanwezig zijn. Kunnen we toch gerust 2 keer per week vis eten zonder problemen te vrezen met onze gezondheid door de hoeveelheid kwik.

Vette vis behoort dus niet alleen tot de voeding met vitamine D. Maar bevat ook nog eens omega 3. Dat is zeer gunstig voor het hart en voor onze bloedvaten. Omega 3 zal er ook helpen voor zorgen dat het cholesterol gezondere waarden zal gaan aannemen.

Oesters

oestersOesters zijn de beste bronnen aan zink die je maar kan vinden.

Per 100 gram oesters hebben we bijna 7 keer de dagelijkse aanbevolen dosis aan zink ingenomen.

Maar wat de meeste mensen echter niet weten is dat oesters ook uitstekende bronnen van vitamine D zijn.  Oesters zijn goed voor 320 IU per 100 gram.

We kunnen eigenlijk stellen dat oesters ware voedingsbommen zijn.

Omdat ze heel wat verschillende vitamines en mineralen bevatten. Zo vinden we ook nog ijzer en magnesium terug in oesters. En kunnen we rekenen op een hoge dosis B12.

Kaas

kaasHoewel kaas ons geen buitengewoon hoge hoeveelheden zal leveren. Toch mogen we ze zeker rekenen bij de voeding met vitamine D. Kaas is goed voor gemiddeld 100 IU per 100 gram. 

Hoewel kaas natuurlijk bij de betere bronnen wordt gerekend, toch moeten we weten dat kaas enorm veel calorieën bevat. Waaronder een groot deel verzadigde vetzuren. Dit kan voor problemen zorgen met het cholesterol indien deze in hoge hoeveelheden wordt gegeten.

Kies daarom voor een gebalanceerd en gezond dieet. Om deze problemen te vermijden.

Besluit

We hebben weinig voeding met vitamine D. Maar de bronnen die er zijn kunnen we gerust gebruiken in ons dieet om de hoeveelheid in ons lichaam te verhogen.

Daarnaast kunnen we zoveel mogelijk in de zon verblijven en indien dit niet volstaat kunnen we kiezen voor het gebruik van een supplement en op die manier een vitamine D tekort vermijden.

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code