Voeding met Vitamine B12

voeding met vitamine B12

Voeding met Vitamine B12

Voeding met vitamine B12 is alleen terug te vinden in dierlijke voeding. Dat is dan ook vooral vis en andere zeevruchten, maar ook organen zoals nieren en lever. De vitB12 wordt opgeslagen in de nieren en in de lever.

Sommige voedingsmiddelen in de lijst bevatten heel hoge hoeveelheden. Toch wordt de stof heel moeilijk opgenomen, zelfs door gezonde mensen. Men gaat uit van zo’n 20% van de totale hoeveelheid bij gezonde mensen.

Dat wil dus zeggen dat we zeker onze dagelijkse hoeveelheden moeten halen. Er is echter wel een groot voordeel. We kunnen de vitamine 5 jaar lang opslaan in ons lichaam. Dus eens we een overvloed aan de vit hebben. Dan wordt ze gewoon opgeslagen en dit voor 5 jaar lang!

Voeding met vitamine B12: Lijst

Voeding met vitamine B12 is dus volledig dierlijk. Vegetariërs die geen vis eten dienen om die reden dan ook beter een supplement te gebruiken indien ze voldoende van deze stof willen innemen.

Oesters

Oesters leveren zo’n 400% van onze dagelijkse totale behoefte, wanneer we er 100 gram van eten.

Mosselen

Mosselen moeten het met net iets minder doen. Maar zijn toch nog goed voor 340% van onze dagelijkse behoefte per 100 gram.

Rundlever

Meteen één van de koplopers wanneer het op voeding met vitamine B12 neerkomt. Voor 100 gram rundlever hebben we maar liefst 1400% van onze dagelijkse hoeveelheid ingenomen.

Foie gras

Levert ons 135% van de dagelijkse aanbevolen dosis per 100 gram. Dat is meteen een stuk minder dan rundlever.

Voeding met vitamine B12: Vis

Voor de vegetariërs die vis eten is er toch nog goed nieuws. Vis bevat namelijk heel wat B12. De belangrijkste bronnen hierbij zij de Makreel, goed voor 320%.

Daarnaast hebben we zalm die ons 260% zal geven van de dagelijkse dosis. Haring moet het met 185% gaan stellen en sardines leveren 126%.

Andere soorten zoals tonijn (154%) en forel (107%) zijn ook geschikte bronnen.

Andere voeding met vitamine B12

  • Melk
  • Room
  • Kaas
  • Nieren (lam, kalf, rund)

Waarvoor is vitamine B12 belangrijk?

Voor het algemeen mentaal welzijn is VitB12 van groot belang. Het zal onder meer bescherming bieden tegen wisselende stemmingen en in het slechtste geval hallucinaties en psychoses. Daarnaast is het als energieleverancier belangrijk bij onze stofwisseling. Mensen die willen afvallen doen er dus zeker goed aan voldoende van deze stof in het lichaam aanwezig te hebben.

Ook onze zenuwen en de groei van het zenuwstelsel heeft nood aan een adequate hoeveelheid van deze stof.

Hoe zit het met plantaardige VitB12?

De VitB12 die we terugvinden in plantaardige voeding is geen echte VitB12. Toch wordt dit vaak geloofd door vegetariërs en veganisten. Ze zullen echter gewoon de vraag naar VitB12 voor een deel oplossen. Maar niet het tekort oplossen. Deze VitB12 wordt pseudo-vitb12 genoemd.

Bron

Naturelz

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code