Symptomen van Vitamine D Tekort

vitamine d tekort

Symptomen van Vitamine D Tekort

Symptomen van vitamine D tekort worden vaak verward met andere symptomen. Daarom is het belangrijk dat we weten hoe we een tekort kunnen ontdekken.

Vit D is zowel voor een man als voor een vrouw van belang. Ze wordt in verband gebracht met heel wat problemen en kan bescherming bieden tegen onder andere overgewicht, kanker en hartproblemen.

Oudere mensen hebben ook baat bij een adequate hoeveelheid in hun lichaam. Het verkleint namelijk voor hen het risico op osteoporose.

Echter hebben veel mensen ter wereld een vitamine D tekort.

De vitamine wordt hoofdzakelijk aangemaakt in de zon. Maar omdat we minder en minder buitenkomen, dan ook nog vaak de schaduw opzoeken als het zonnetje schijnt. En ook nog eens zonnebrandolie gaan smeren die de opname van de vitamine met 95% gaat blokkeren. Hebben we last van een vitamine D tekort.

Wanneer we een donkere huid hebben dienen we maar liefst 10 keer langer in de zon te verblijven dan wanneer we een lichtere huidskleur hebben. Dat verhoogt natuurlijk het risico op een te lage waarde bij mensen met een donkere huidskleur.

Zich ongelukkig voelen

Een van de belangrijkste symptomen van vitamine D tekort is het ongelukkig zijn. Dit komt doordat Serotonine, het hormoon die ervoor zorgt dat we ons goed voelen, in direct verband staat met zonlicht en ook vit D. Te weinig serotonine zou er dus kunnen op wijzen dat we ook met een vitamine D tekort te maken hebben.

Overgewicht

De meeste mensen met overgewicht hebben last van een vitamine D tekort. Men is er nog steeds niet uit of dat overgewicht nu veroorzaakt wordt door de lage waarde Vit D, of dat die lage waarde Vit D nu net het overgewicht veroorzaakt.

Toch is overgewicht één van de belangrijkste symptomen van vitamine D tekort naast het neerslachtig gevoel zoals hierboven vermeld staat.

Zwakke beenderen

Vit D is nodig om calcium op te nemen. Wanneer we dus zwakke beenderen ervaren tijdens het sporten of tijdens het wandelen. Zelfs tijdens het uitvoeren van dagelijkse taken kunnen we misschien problemen hebben met de opname van calcium. Dit zou dan ook weer wijzen op één van de symptomen van vitamine D tekort.

Moeilijke vertering

Wanneer we problemen hebben met onze spijsvertering hebben we een verhoogde kans op een vit D tekort. Dit komt doordat de vitamine vet nodig heeft om in het lichaam te worden opgelost. Wanneer minder vet kan worden opgenomen door het lichaam zullen we dus ook minder Vit D kunnen opnemen.

Dagelijkse aanbevolen dosis

De dagelijkse aanbevolen dosis bedraagt ergens tussen de 30 en de 80 ng/ml. Wanneer we ons in deze marge bevinden hebben we voldoende aan de vit in ons bloed.

Het is belangrijk van voldoende in de zon te verblijven. Daarnaast hebben we nog voeding met vitamine D maar die is zeer schaars. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Vettige vis
  • Paddestoelen
  • Eieren
  • Levertraan

Ondanks dat er weinig voeding met vit D bestaat kunnen we om onze opname te verbeteren en een tekort te vermijden een supplement nemen.

 

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code