Supplementen voor vegetariërs en veganisten

supplementen voor veganisten vegetariërs

Supplementen voor vegetariërs en veganisten

In de jaren 70 werd het vegetarisme populair. We kregen meer en meer vegetariërs. Dit kwam grotendeels door de negatieve berichtgevingen over vleesproducten. Maar ook omdat de mensen zich meer bewust werden van het milieu en welke schade de vleesproductie aanrichtte tot onze dieren op deze planeet. Supplementen voor vegetariërs kunnen gebruikt worden voor sommige voedingsmiddelen die moeilijker te vinden zijn in plantaardige voeding. Of die moeilijker door het lichaam kunnen worden opgenomen uit plantaardige voedingsmiddelen.

Begin van de 21ste eeuw werd meer en meer aandacht besteed aan veganisme. Dat zijn mensen die geen vleesproducten gaan eten, maar ook geen voedingsmiddelen die afkomstig zijn van dieren gaan eten.

Dit is een zeer unieke levensstijl en je moet die mensen wel het nodige respect geven om te kiezen voor dit soort dieet. Toch moeten we begrijpen dat het lichaam niet 100% gemaakt is om louter en alleen plantenvoeding te eten. Daarom zijn supplementen voor vegetariërs en veganisten in de meeste gevallen wel nodig om toch zeker te zijn dat we de dagelijkse aanbevolen dosis halen van al onze nodige mineralen en vitamines.

We kunnen bijna alle voedingsstoffen halen uit plantaardige voedingsmiddelen. De enige bron die we niet terugvinden in plantaardige voeding is vitamine B12. Tegenwoordig bestaan er voldoende voedingsmiddelen die zijn verrijkt met vitamine B12. Dus ook voor veganisten is het nu mogelijk om voldoende vitamine B12 te halen uit de voeding.

Het enige probleem dat we hebben met plantaardige voedingsmiddelen, is dat er vaak lagere hoeveelheden van bepaalde mineralen en vitamines te vinden zijn.

IJzer

IJzer bijvoorbeeld, vinden we hoofdzakelijk in vlees. Maar ook spinazie. Geen probleem dus? Het probleem bij ijzer is dat we heemijzer en nonheemijzer hebben. Heemijzer uit dierlijke voeding is makkelijk op te nemen door het lichaam, terwijl nonheemijzer vitamine C nodig heeft om te kunnen worden opgenomen door het lichaam.

Zwangere vrouwen worden automatisch aangeraden om een supplement te gebruiken met ijzer. Maar ook mensen die kiezen voor de vegetarische of veganistische levensstijl hebben vaak onvoldoende ijzer in het bloed. Dit kan worden verholpen door vitamine C toe te voegen aan de plantaardige bronnen van ijzer. Of door een supplement met ijzer te gebruiken.

Zink

Zink heeft hetzelfde probleem. Het is meteen moeilijk om zink in te nemen via plantaardige voeding. Noten en zaden bevatten relatief gezonde hoeveelheden zink. Het probleem zit hem hier echter weer in de opname van het mineraal. Zink wordt minder goed opgenomen door het lichaam wanneer dit afkomstig is uit plantaardige voedingsmiddelen. Daardoor hebben we vaak als vegetariërs of veganisten problemen om de aanbevolen dagelijkse dosis te halen.

Veganisten zullen hier meer problemen mee ondervinden omdat zij ook geen eieren en kaas gaan eten. Die toch wel ook de nodige zink bevat afkomstig van dierlijke voeding.

Omega 3

Dit zal misschien veel mensen doen denken aan de enorme hoeveelheden omega 3 die we terug vinden in lijnzaden en in chiazaden. En in de olie daarvan.

Toch is omega 3 een stof die we praktisch niet kunnen innemen als planteneters. En behoort daarom tot de belangrijke supplementen voor vegetariërs en veganisten.

De reden is de omzetting van ALA naar DHA en EPA omega 3 vetzuren. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten louter ALA vetzuren. Die kunnen in het lichaam voor een klein deel worden omgezet in DHA en EPA, maar niet voldoende om de dagelijkse aanbevolen dosis te halen.

De enige plantaardige bron van DHA en EPA is zeewier. En dat bevat dan relatief weinig vet. Dus is het zeer moeilijk om de dagelijkse aanbevolen dosis te halen zonder deze supplementen voor vegetariërs en veganisten te gebruiken.

Bron:

kruidje-gezond.eu/supplementen-voor-veganisten/

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code