Wat Zijn De Voordelen Van Spirulina?

spirulina voordelen

De vele voordelen van spirulina

spirulinaGezonde voeding wordt steeds meer en meer populair dezer dagen. We krijgen dan ook heel vaak te maken met voedingsmiddelen waar we vroeger weinig over hoorden, maar die eigenlijk wel een resem aan voordelen voor onze gezondheid kunnen betekenen. Spirulina is één daarvan.

Spirulina is een soort algen die we dus terugvinden op de bodem van vele oceanen en rivieren. Wanneer we dit zouden bekijken in zijn pure vorm. Dan is er niets wat ons zou willen doen eten van deze troep. Toch is spirulina, wanneer dit is gereinigd en klaargemaakt om te verkopen, heel erg voedzaam. Het bevat enorm veel voordelen voor onze gezondheid.

We vinden spirulina vooral terug in warmere meren, vooral dan in Afrika en Zuid-Amerika. De kleur ervan is donker groen. Dat is een speciale kleur en komt door een bepaald pigment in spirulina. Dit pigment heten we fycocyanine. Het is dat pigment die net verantwoordelijk is voor heel wat van de voordelen van spirulina voor onze gezondheid.

Spirulina bevat enorm veel antioxidanten. Dat zal bijdragen aan een sterker immuunsysteem en zal ons bescherming bieden tegen ziektes en tegen schade die kan worden aangebracht door de vrije radicalen in ons lichaam.

We hebben een lange lijst voordelen van spirulina. Wij gaan in dit artikel de meest bekende proberen te bespreken. Op die manier raak je beter bekend met deze soort.

Voedingswaarde van spirulina

voedingswaarde spirulina

Spirulina bevat veel eiwitten

Eerst en vooral bevat spirulina heel veel eiwitten. Zowat de helft zijn pure eiwitten. Om die reden bevat ze ook alle nodige aminozuren die we nodig hebben in het lichaam.

Hoewel ze alle nodige aminozuren bevatten, toch zijn ze niet aan te raden om te gebruiken als enige eiwitbron. Dit komt doordat de prijs wel een stuk hoger is dan andere eiwitrijke voedingsmiddelen.

Vitamines en mineralen

Spirulina is één van de betere bronnen van jodium. Hoewel ze ook evenveel calcium, fosfor en magnesium bevat zoals melk.

Naast deze belangrijke mineralen hebben we nog een grote hoeveelheid andere vitamines en mineralen die we zullen terugvinden in deze planten.

Zo is spirulina een goeie bron van vitamine K. Heel wat vitamines B zoals B1, B2, B3 en B5 kunnen worden gevonden in de plant. En gezonde hoeveelheden kalium, koper, ijzer en mangaan.

Wat de meeste mensen niet weten is dat spirulina ook vitamine B12 bevat. Toch is dit niet meteen een vervanging voor andere voedingsmiddelen met B12. Voor veganisten is dat slecht nieuws. Zij rekenen op de hoeveelheid B12 die we vinden in spirulina. Toch kan het lichaam deze vorm van B12 niet of bijna niet opnemen. We kunnen deze B12 dus niet gebruiken om aan onze dagelijkse behoeften te komen.

Bescherming tegen radioactiviteit

Men gaat er vanuit dat dit komt door de hoge hoeveelheid jodium die we terugvinden in spirulina. De plant biedt dus bescherming tegen blootstelling aan radioactief materiaal.

In acute gevallen van radioactiviteit kunnen hoge dosissen van 4.000 tot 5.000 mg de symptomen zelfs wegnemen na nog geen 5 weken. (*)

Versterkt de beenderen

De gunstige effecten op de beenderen zijn hoofdzakelijk door de hoge hoeveelheid calcium. Hoewel we onze calcium kunnen halen uit zuivelproducten, kan dit toch een goed alternatief zijn voor mensen die geen of weinig zuivel mogen eten.

Menstruatie problemen of PMS

Vrouwen die last hebben van krampen of opgeblazen gevoel tijdens en voor de menstruatie kunnen ook worden geholpen door spirulina te gebruiken.

Men heeft kunnen aantonen dat deze symptomen van PMS of pijnlijke menstruatie kunnen worden verholpen doordat de plant een gunstig effect heeft op de spijsvertering en daarmee de kans op krampen zal doen afnemen.

Bescherming tegen ijzertekort

Mensen met een ijzertekort of die leiden aan bloedarmoede hebben minder rode bloedcellen in het lichaam. Ze hebben ook minder hemoglobine in deze rode bloedcellen. Deze stoffen zijn nodig om zuurstof op een goeie manier te kunnen transporteren naar de verschillende cellen in het lichaam.

Mensen die een spirulina supplement nemen en last hebben van bloedarmoede hebben een duidelijke verhoging aan rode bloedcellen in het lichaam.

Verlaagt cholesterol en triglyceriden

Spirulina kan ervoor zorgen dat de LDL cholesterol gaat dalen bij mensen met een hoog cholesterol. We zien ook een daling van triglyceriden en een stijging van de HDL ofwel de goede cholesterol.

Dat is goed nieuws voor mensen die last hebben van een hoog cholesterol en daardoor meer kans maken op het krijgen van hartproblemen.

Wanneer het cholesterol een lange periode te hoog blijft zullen uiteindelijk de bloedvaten nauwer worden. Doordat het achterblijvend cholesterol die bloedvaten harder zal maken. Dit maakt het moeilijker voor het bloed om doorgang te vinden.

Dit wordt ook aderverkalking genoemd. Het is één van de voorlopers op hartziekten en verhoogt het risico op een hartaanval.

Spirulina zal de LDL cholesterol verlagen met zo’n 10% en de triglyceriden verlagen met 15%. (*)

Hier geldt, hoe hoger de dosis, hoe groter de resultaten. Maar een hoge dosis kan dan wel weer voor problemen met de spijsvertering zorgen. Daarom houden we ons best aan normale dosissen van 1 a 2 gram per dag.

Ook zal spirulina beletten dat de LDL cholesterol schade kan aanbrengen aan de bloedvaten. Dit komt door oxidatie en hebben reeds verteld dat dit kan leiden tot aderverkalking. De antioxidanten in spirulina zijn effectief in het onschadelijk maken van deze oxidatie van de bloedvaten. (*)

Het is goed voor de huid

Het zijn vooral vrije radicalen die ervoor zullen zorgen dat de huid wordt aangetast. De antioxidante werking van spirulina zal hier dus ook zorgen voor een glanzende huid. En zal op die manier ook alle gifstoffen uit de huid verwijderen.

Daarnaast zullen de cellen ook sneller herstellen en genezen.

Ziektes

Hepatitis C

Spirulina kan heel wat problemen herstellen met de lever. Hepatitis C is daar één van. Hepatitis kan ervoor zorgen dat de lever het uiteindelijk gaat begeven, wanneer dit niet wordt verzorgd.

De sterke antioxidanten in spirulina kunnen helpen om de lever te helpen herstellen. (bron)

Candida

Candida is een soort schimmel die zich in het spijsverteringsstelsel en in de vagina kan nestelen. Het is echter niet schadelijk en gaat in bijna alle gevallen gewoon vanzelf weg wanneer er geen behandeling voor wordt gegeven. Het kan echter heel snel terugkeren en kan zorgen voor een stinkende vagina.

Daarnaast wordt het lichaam kwetsbaar en open voor verdere aanvallen van virussen en ziektes.

Candida kan worden veroorzaakt door veel suikers te eten via het dieet of door veel voedingsmiddelen te eten die toegevoegde suikers bevatten.

Het gebruik van spirulina kan ervoor zorgen dat door de antibacteriële werking, het virus wordt uitgeroeid. De kans dat het terugkomt is ook een stuk kleiner doordat de natuurlijke flora van lichaamseigen bacteriën wordt gestimuleerd. Dit verhindert de mogelijkheid om besmet te worden door bacteriën van buitenaf. (bron)

spirulina voedingswaarde

Zijn er ook bijwerkingen aan spirulina?

Wanneer we teveel van een bepaald voedingsproduct eten, dan zullen we er ook geen voordeel meer mee doen.

De aanbevolen dosering is maximum 2 koffielepels van spirulina. Wanneer we er teveel van zouden nemen kunnen we problemen ondervinden met onze spijsvertering. Vooral dan onze maag zou voor problemen kunnen zorgen.

We moeten voorzichtig zijn met vanwaar de spirulina afkomstig is. Omdat de plant bepaalde stoffen kan opnemen uit het water is er een gevaar dat spirulina lood zou bevatten. Dit komt meestal voor in soorten die afkomstig zijn uit Japan en China. Hoewel daar nu zeer efficiënt op wordt getest.

Er kunnen ook allergische reacties ontstaan op het gebruik van spirulina. Om die reden is het aangeraden om te beginnen met een lagere dosis. En dan langzaam opbouwen om te zien hoe het lichaam gaat reageren.

Het is een uitstekend voedingsmiddel om de inname van antioxidanten, eiwitten, vitamines en mineralen te verhogen. Al mogen we natuurlijk niet overdrijven met de inname en houden we ons zeker best aan de voor bepaalde dosis.

Referenties:

http://www.umm.edu/

About the author /


Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

code